Silkeborg 1846-1996
HISTORIE - NATUR - KULTUR
|
||||||||||||||||
Der var som regel ro og fordragelighed på de silkeborgensiske arbejdspladser, men en markant undtagelse var den store tekstilarbejderstrejke i 1934. Den vakte opsigt over hele Danmark. Strejken fandt sted på byens største arbejdsplads, Silkeborg Tekstilfabrik, i Østergade og inddrog byens største fagforening, Tekstilarbejdernes Fagforening. Tekstilarbejderne på fabrikken gik i strejke den 14. august i protest mod indførelsen af et nyt akkordsystem. Strejken var overenskomststridig, og de strejkende tekstilarbejdere var oppe imod tekstilfabrikantforeningen, deres eget fagforbund og stort set hele pressen. Justitsministeriet forbød organiseret pengeindsamling til de strejkende. Strejken berørte hele byen, og den vakte store diskussioner. På to store, offentlige møder i byen deltog 2000 og 4000 mennesker. Selv om de strejkende havde stor lokal forståelse, og mange arbejdspladser samlede penge ind, var modstanden for hård. Strejken blev til en konfrontation mellem tekstilarbejderne i Silkeborg og hele landets fagretslige system. Tekstilarbejderne gik i arbejde igen den 9. oktober uden indrømmelser. Strejken var tabt. PÅ KONTRABOGSilkeborgenserne handlede hos deres købmand lige om hjørnet, hos brødudsalget, hos mælkemanden, hos tobakshandleren og hos slagteren. Forretningerne lå tæt, og mælkevognen og brødvognen kørte rundt til kunderne.Silkeborg havde i 1935 ca. 60 købmænd og en brugsforening. I 1930'erne blev konkurrencen skærpet mellem de private købmænd og brugsforeningen. Arbejdernes Brugsforening i Silkeborg havde virket temmelig upåagtet frem til midt i 1920'erne. I 1925 var brugsforeningen blevet en solid og gældfri konkurrent til købmændene, og foreningen ønskede yderligere ekspansion. Brugsforeningen ophævede derfor i 1928 det solidariske ansvar blandt medlemmerne, hvilket havde været en hæmsko mod at få flere kunder som medlemmer. Samme år flyttede brugsforeningen til nye store lokaler i Søndergade.
Købmanden var en fast del af silkeborgensernes hverdag. Man handlede på kontrabog, som blev gjort op hver uge eller hver måned. Købmanden var således kreditgiver, og i vintermånederne og i knaphedstider var købmandens kredit ofte meget kærkommen og nødvendig i mange familier. Købmændene konkurrerede almindeligvis ikke på prisen, og kunderne var trofaste. Købmændene så med stigende bekymring på brugsforeningens ekspansion, og man var også bekymret over en ny type købmandsforretninger, der søgte at vinde kunder ved slagtilbud, altså prisnedsættelser. Kolonial-Importen på Silkeborg Torv ejet af Århus-købmanden Lefevre var et eksempel på en sådan mere aggressiv købmandsforretning. Købmændene havde tidligere søgt at fastholde deres egne kunder med et kræmmerhus bolsjer til børnene, cigarer til fædrene, en margarinedåse til jul, chokolade eller en mindre bonus. Flere købmænd mente, at der måtte andre midler til i den voksende konkurrence. Købmand Arne Weng på Lyngbygade ønskede at give sine kunder 10 % rabat, hvilket svarede til brugsforeningens normale dividende. Men det nægtede købmændenes forening at acceptere. Købmændene gik derimod til byens grossister for at kræve større rabatter, man begyndte med kollektive reklamer, f. eks. i biograferne og med initiativer i forhold til husmødrene. De enkelte købmænd begyndte også at gøre lidt mere ud af udstillingerne i vinduerne. Konkurrencen var hård i detailhandelen. Også i grossistledet var konkurrencen hård i byen, idet Silkeborg havde hele tre grossister - Martin Pedersen, Carl Christensen og L. C. Lauritzen - til at betjene de lokale købmænd. ØSTERGADE-PROJEKTETSilkeborg Byråd søgte at skabe en moderne by i 1930'erne, og i den forbindelse var gode og brede veje helt afgørende. Mange af tiårets beskæftigelsesarbejder var udbedring af vejnettet. Østergade-projektet var den mest gennemgribende regulering i tiåret.
I samme forbindelse var det nødvendigt at købe og nedrive det gamle Hotel Silkeborg. Ved disse drastiske indgreb kunne byen opnå udbygning af vejnettet og øget beskæftigelse. Østergade-projektet fik sin arkitektkonkurrence, og arkitekt Knud Sørensens projekt vandt. Østergades sydlige side skulle nedrives, vejen reguleres og et helt nyt og efter datidens målestok meget stort boligkompleks skulle opføres med Østerport som den mest markante bygning ud mod torvet. En rutebilstation ville blive etableret i forbindelse med projektet. Østergade-projektet skabte stor debat, og ikke alle var lige begejstrede. Silkeborg Avis ønskede en ringvej i stedet for al trafikken gennem byen. Problemet var, at trafikkens flaskehals blot blev ført op til Torvet. Hvad så? Borgmesteren antydede, at man nok fandt en Østergade-løsning på Vestergade for at få trafikken den vej ud af byen igen. Østergade-projektet kom i gang, men på grund af besættelsen og andre forhold blev det først endelig afsluttet i 1950'erne. Østerport blev dog færdig i 1938, og selv Silkeborg Avis måtte indrømme, at Silkeborg nu havde fået storbystil i sin arkitektur. Næste kapitel 9. april 1940 © Silkeborg Bibliotek og forfatterne. Publiceret på nettet april 2005. E-mail til webredaktøren |