SKOLERNE
Af fhv. skoleinspektør PALLE BUUS-HANSEN
SKOLERNE - 13
SEMINARIERNE
Byens to seminarier har været med til udadtil at give Silkeborg betegnelsen "skoleby". De har leveret masser af lærere til byens skolevæsen. Øvelsesskolerne har været en del af byens undervisningstilbud. De studerende har på byens skoler kunnet afprøve den praksis, som findes uden for seminariets verden. De to institutioners historie er omfattende og til tider broget. Her skal nævnes nogle punkter:
Den omstændighed, at der inden for samme årti oprettedes hele to seminarier, fik naturligvis stor betydning. Silkeborg var en lille by med under 4000 indbyggere. De to nye skoler, deres lærere og studerende betød både omsætning og inspiration i småbyen. Driften af to seminarier var en økonomisk faktor. De studerende skulle have et sted at bo, og spise skulle de jo også. Der var mange husholdninger og handlende i Silkeborg, som kunne stive økonomien af med indtægter fra seminaristerne. Dertil kom betydningen af det pust, som så mange studerende, unge mennesker tilførte byen. Hver lørdag aften arrangerede elevforeningen diskussionsmøder, foredrag eller oplæsning. Det var oftest seminariets lærere, som (gratis) måtte holde for, men efterhånden dukkede også fremmede talere op. Livet på seminarierne havde en afsmittende virkning på byen og dens foreninger. Specielt gjaldt det idræts- og musiklivet. Seminariernes musiklærere og studerende var og er forudsætningen for byens (næsten) utallige kor og ensembler.
Der var noget familiært over især Silkeborg Seminarium. Det familiære gik så vidt, siges det, at man indtil midt i det 20. århundrede mødte løftede øjenbryn, hvis seminariet ansatte lærere, som det ikke selv havde uddannet. Seminarier har hele tiden måttet være opmærksomme på risikoen for - især i en mindre by - at lukke sig om sig selv.
I dag er det præg, som seminariet sætter på byen, et andet. Silkeborg er blevet 12-13 gange større siden Skoletorvs bebyggelse, og de studerende bor ikke længere pr. definition i byen. Men byens skolevæsen har stadig brug for unge lærere og har meget at tilbyde Seminariets undervisning som helhed.
1886 |
Silkeborg Seminarium oprettes i tilknytning til Silkeborg Realskole |
1943 |
Silkeborg Seminarium beslaglægges af tyskerne |
1890 |
Silkeborg Seminarium overtages af P. J. M. Vinther |
1944 |
Th. Langs forskoleseminarium beslaglægges af tyskerne |
1891 |
Th. Lang starter kursus for småbørnslærerinder (pogelærerinder) |
1945 |
I februar beslaglægger tyskerne alle Th. Langs bygninger bortset fra øvelsesskolen |
1894 |
Th. Langs forskoleseminarium på Estrupsgade bygges, og byrådet
bevilger tilskud til øvelsesskole. Silkeborg Seminarium bygger ved
Skolegade og opretter børneskole
|
1947 |
Th. Langs opretter en studenterklasse til en 2½-årig læreruddannelse |
1896 |
Th. Lang opretter folkeskolelærerindeseminarium, og øvelsesskolen udvides |
1950 |
Ny øvelsesskole på Th. Lang |
1900 |
Th. Lang indvier ny seminariebygning med kostafdeling |
1959 |
Th. Langs private betalingsskole (Den fine frk. Lang) nedlægges |
1910 |
Silkeborg Seminarium køber den kommunale mellemskoles bygning |
1961 |
Silkeborg Seminarium indvier nye bygninger på Århusbakken |
1912 |
Th. Lang indvier nyt forskoleseminarium på Hostrupsgade |
1965 |
Th. Lang dimitterer det sidste hold småbørnslærerinder |
1917 |
Th. Langs Skoler bliver selvejende institution |
1969 |
Samarbejde mellem de to seminarier. De skal udgøre en funktionel helhed. Planer om storseminarium |
1926 |
Theodora Lang fratræder som leder og efterfølges af Karen Linderstrøm-Lang |
1970 |
Søndergadeskolen bliver øvelsesskole for Th. Lang |
1930 |
Th. Langs folkeskolelærerindeseminarium omdannes til
fællesseminarium |
1971 |
Den Selvejende Institution Th. Langs Skoler og Silkeborg Seminarium dannes |
1933 |
Herluf Jensen tiltræder som forstander for Silkeborg Seminarium |
1980 |
Optræk til sammenlægning af de to seminarier |
1934 |
Lokale kræfter hindrer, at Th. Langs Seminarium nedlægges |
1982 |
Nedlæggelse af Th. Langs Seminarium vedtages |
Næste kapitel
Bevægede tider