Tekst og billeder fra app’en Jorn i Silkeborg som Silkeborg Arkiv udgav med støtte fra Jorn100-puljen. App’en til Iphone kan hentes i Itunes.
“En anden Silkeborg-udstiller er Asger Jørgensen, der er elev på Silkeborg Seminarium. Han har et portrætstudie og et landskabsbillede, men ingen af dem synes at tyde på særlige evner.” Silkeborg Avis spåede tydeligvis ikke Jorn nogen stor fremtid som kunstner i anmeldelsen af hans debutudstilling i 1933. Ikke desto mindre var det i seminarietiden, at kunstneren i Jorn for alvor spirede.
Jorn blev lærerstuderende i 1930 på Silkeborg Seminarium i Skolegade. Maren Jørgensen, Jorns mor, havde selv læst til lærer i Silkeborg. Hun vendte i 1929 tilbage til byen for at give sine børn mulighed for uddannelse og den unge Asger gik straks i gang.
Han var kendt som en flittig og dygtig elev, der engagerede sig i tusind ting. Særlig udtalt var interessen for politik og kunst – ikke mindst var han drevet af en stærk trang til selv at male og udtrykke sig i billeder.
Jorn kom hurtigt i kontakt med den lokale kunstmaler Martin Kaalund-Jørgensen som støttede og inspirerede ham. Det var Kaalund-Jørgensen, der fik Jorn til at debutere på Frie jyske maleres udstilling på biblioteket i 1933.
På seminariet gjorde han sig også bemærket som debattør og skaber af opfindsom og provokerende grafik til kulisser og til elevbladet “Maal og Mærke”.
Den videbegærlige Jorn var også en hyppig gæst i Skoleboghandlen på Skoletorvet, hvor han købte kassevis af bøger, diskuterede og drak whisky, men også fik lov at lave vinduesudstillinger med egne værker. Både politiske tegninger, keramik og akvareller – i håb om at sælge lidt til at købe bøger for.
Jorn afsluttede seminariet i 1935 og fandt blandt andet arbejde som lærervikar og lærer i skiltemaling, inden han efter et kort ophold ved militæret i 1936 forlod Danmark på sin motorcykel med kurs mod Paris.
Jorn blev lærerstuderende i 1930 på Silkeborg Seminarium i Skolegade. Maren Jørgensen, Jorns mor, havde selv læst til lærer i Silkeborg. Hun vendte i 1929 tilbage til byen for at give sine børn mulighed for uddannelse og den unge Asger gik straks i gang.
Han var kendt som en flittig og dygtig elev, der engagerede sig i tusind ting. Særlig udtalt var interessen for politik og kunst – ikke mindst var han drevet af en stærk trang til selv at male og udtrykke sig i billeder.
Jorn kom hurtigt i kontakt med den lokale kunstmaler Martin Kaalund-Jørgensen som støttede og inspirerede ham. Det var Kaalund-Jørgensen, der fik Jorn til at debutere på Frie jyske maleres udstilling på biblioteket i 1933.
På seminariet gjorde han sig også bemærket som debattør og skaber af opfindsom og provokerende grafik til kulisser og til elevbladet “Maal og Mærke”.
Den videbegærlige Jorn var også en hyppig gæst i Skoleboghandlen på Skoletorvet, hvor han købte kassevis af bøger, diskuterede og drak whisky, men også fik lov at lave vinduesudstillinger med egne værker. Både politiske tegninger, keramik og akvareller – i håb om at sælge lidt til at købe bøger for.
Jorn afsluttede seminariet i 1935 og fandt blandt andet arbejde som lærervikar og lærer i skiltemaling, inden han efter et kort ophold ved militæret i 1936 forlod Danmark på sin motorcykel med kurs mod Paris.