Page 110 - Sytten 1975-1976
P. 110

res for^ldre og lever stort set et vok-  nogle unge med mange problemer og        der dog tale om en meget svag ten  op i  to bovedkategorier: Totalt for
           sent og selvstjendigt liv. Den anden  vanskeligbeder, der ikke bar  nogen         dens. Det stemmer da ogsa med akti-  eningslose (som aldrig bar vsret med-
           ydergruppe bestir af mere umodne    som belst erfaring  med alkobol og            vitetsmonstret: Fa:nomener som kri  lem af en forening) og forbenva^rende
           unge, der endnu ikke er kommet i pu-  kriminalitet. De er ofte det, man kal-      minalitet og relativt bejt forbrug af  foreningsmedlemmer. I denne forbin
           berteten og endnu bliver  behandlet  der indadvendte af natur, de garsjxl-        alkobol er ikke bare forbeholdt en ta-  delse er det ikke muligt at gengive en
           som et »barn« af deres forsldre. Det  dent ud og er sj^ldent sammen med           bergruppe, der i njEsten enhver ben-  stribe af tabeller, sa vi ma nojes med
           store fiertal befinder sig et sted imel-  kammerater.                             seende klarer sig darligt. De, der gar  at understrege nogle af de punkter,
           lem disse to yderpunkter.                                                         i en del foreninger og i det bele taget  bvor benboldsvis totalt foreningslose
             Det viser sig, at de unge, der klarer                                           kommer meget omkring i fritiden, bar  og forbenvKrende foreningsmedlem
           sig  godt  i  skolen  og  samtidig  er  Hjemmet                                   ogsa forholdsvis  stor  erfaring  med  mer adskiller sig fra foreningsaktive.
           »voksne« og modne, bar meget fxrre  Endelig bar bjemmet naturligvis ind-          kriminalitet og alkobol.           Totalt foreningslose
           problemer i det hele taget, end f.eks.  flydelse pa de unges livssituation. De      Desuden kan det fastslas, at unge  Det typiske for totalt foreningslose
           de unge, der klarer sig darligt i skolen  unge, der kommer fra et stabilt (oko-  ^^^iver i  ringere grad udtryk for at  kan kort skitseres saledes: Det er en
           og samtidig er forholdsvis »barnlige«  nomisk og socialt) bjem og bar et       ^nave fritidsproblemer, bvis de kom   pige, som er skoletaber, og som ikke
           og umodne. Det fremgar ogsa klart af  set fra de unges synspunkt - godt for       mer fra bjem med gode boligforbold  er kommet i puberteten. Hun er pas-
           undersogelsen, at de unge, der klarer  bold  til  forxldre og soskende,  bar     (bojere sociale lag), bor sammen med  sivt anlagt og bor pa landet. Hendes
           sig mindre godt i skolen, bar flest pro  gennemgaende fsrre psykiske og so-       begge fora:ldre og oplever, at mor og fora:ldre er fra de lavere sociale lag.
           blemer, bvis de samtidigt er forbolds-  ciale  problemer uden for hjemmets       far bolder af dem og accepterer dem, Hun gar i  8. klasse og forventer at
           vis umodne og »barnlige«, mens det  fire  vxgge. Saledes genfindes f.eks.        som de er. Endelig skal det n^vnes: forlade skolen, nar undervisningsplig-
           ser ud til, at de meget bedre kan bxre  meget tydeligt den velkendte »sociale    Selv om analyserne klart peger pa, at  ten opborer efter 9. klasse. Hun bar
           deres problemer i skolen, bvis de sam  skjevbed« inden for uddannelsessyste-     fritidsproblemer  bar  rod  i  skolen, sv^ert ved at bonorere de faglige krav
           tidigt er modne og »voksne«.        met, bvor de, der kommer fra bojere           bjemmet og samfundet generelt (og  og modtager evt. specialundervisning.
                                               sociale lag, klarer sig bedre end de,         det i en sadan udstrxkning, at der er  Hun foler sig ikke forfulgt af Ijererne,
                                               der kommer fra lavere sociale lag.            belsg for at betegne fritiden som en  men derimod ofte drillet af de andre
           Akfivitefsmensfer                                                                symptomarena), giver unge med fri   elever. Hun kunne dog ikke finde pa
           Et tredie forbold, der bar betydning,                                             tidsproblemer kun i  begrjcnset om-  at skulke fra skolen.
           kan kaldes for aktivitet, idet en grup-  Friiidsproblemer                        fang udtryk for protest over for disse  Hun bar ikke txnkt over, hvad bun
           pe unge, der generelt er aktive og ud-  Hvis de unge giver udtryk for at have    autoriteter.                        skal lave, nar bun forlader skolen, o<>
           advendte af natur og pcrsonligbcd,  fritldsproblcmcr, d.v.s. bvis de f.eks.                                          bun bar heller ikke arbejde eftcr sko-
           star over for en gruppe af unge, cler  ikke vcd, hvad de skal stille op med                                          letid. Hun bar ringc dllid til sig selv,
           generelt er passive og indadvendte —  sig selv — og ikke kan fa (fri)tiden til    Kensforskelle                      foler sig ofte usikker og bar psykiske
           alt sammen uanscr, bvordan de klarer  at gl - bvordan er deres situation .sa     Piger er klart i  overtal af clc  unge,  problemer. Hun er en stille og indad-
           sig i skolen, og bvor modne de er.  i ovrigt?                                    der bar storst »succes« i skolen, llgfi"  vcndt type, der ikke bar begaet noget
             Dette aktivitetsm0nster bar bl.a. en  De unge, der klarer sig darligt i       .som de mest »voksne« ofte er piger.  kriminelt  og drikker  ikke alkobol.
           klar sammenbjEng  med alkoholfor- skolen, giver i hojere grad udtryk for        IfPiger kommer da ogsa generelt for  Hun protesterer ikke mod de autori
           brug og kriminalitet: Det er ikke bare  at have fritidsproblemer end de, der     i  puberteten end drenge). Pa den an  teter, der moder bende bjemme, i sko
           de unge med mange problemer (i sko  klarer sig godt. Hvad angar moden-           den side er det overvejende drenge,  len eller fra samfundets side i det hele
           len,  bjemme,  blandt  kammerater hed, kan det bl.a. fremfores, at fri           som  bar  mindst  »succes«  i  skolen.  tapt. Hun giver udtryk for at have
           o.s.v), der bar megen erfaring med  tidsproblemer er mere udbredte, bvis         Desuden giver drengene i bojere grad  fritidsproblemer.
           alkohol og kriminalitet. Det viser sig, de unge ikke er kommet i puberteten.     udtryk for at have fritidsproblemer
           at de, der generelt er aktive, f.eks. i  M.b.t. de f^nomener, der traditionelt   end pigerne.                        Forhenvarende foreningsmedlemmer
                                                                                                                                Tilsvarende kan det typiske for for-
           foreningslivet og i det bele taget forer tr^kkes frem i forbindelse med ung-                                         benvzerende foreningsmedlemmer be-
           en udadvendt tilvjerelse, ogsa bar for  dommens  fritidsproblemer,  nemlig                                           skrives  saledes:  Konsfordelingen er
           holdsvis  stor  erfaring  m.b.t.  alko- kriminalitet og alkoholforbrug, er der   Foreningslose
           hol og kriminalitet — ogsa selv om de  tendens til, at de er mere udbredte       Dataanalyser  vedr. dette  sporgsmal  ikke sa skasv som ved de totalt for
           i ovrigt ikke bar ScCrlige problemer i  blandt  unge  med fritidsproblemer,      afslorer, at de foreningslose ikke ud-  eningslose, sa der er her tale om en
                                                                                                                                drenge og en pige, der er skoletabere
           f.eks. skolen. Tilsvarende findes der  men specielt for alkobolforbruget er      gor en ensartet gruppe, men deler sig
           IV                                                                                                                                                   V
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115