Page 108 - Sytten 1975-1976
P. 108

Desuden blev klasselzererne stillet et
                                                                                            Livssituation
                                       Unge i Midtjylland                                   Projekt UIM er en undersogelse af   skolesporgsmal, der drejede sig om
            PROJEKT                                                                         unges livssituation, og det er derfor  hans/hendes  vurdering  af elevernes
                                                                                            njErliggende at betragte fritid og for-  faglige pnestationsniveau. - Her er
                                       I oktober 1974 foretog en forskergruppe fra          eningstilknytning i sammenhasng med  svarfordelingen:
                                                                                                                                  18®/o: »Over middel«
                                                                                            andre vigtige dele af de unges tilva:-
             UIM                       undersegelse af elever pd 8. klassetrin i Silke-     relse. Fritiden bliver undertiden om-  50 ®/o: »Middel«
                                       Psykologisk Institnty  Aarhus Universitet, en
                                                                                            talt som et problem. Hvilke unge bar
                                                                                                                                  23 ®/o: »Under middel«
                                       borg kommune — kaldet Projekt Unge i Midt
                                       jylland (UIM). Movedformdlet med unders0-            fritidsproblemer? Hvilke unge er for-  8 ®/o: »Uoplyste«
             ORIENTQtING               gelsen er at tegne et portrat af en drsgenera-       eningslese — og hvilke unge er med-
                                        tion unge i et lokalsamfund. Resultaterne er        lemmer af hvilke foreninger? Det er  Skole og uddannelse er et middel til
                                       sdledes ikke representative for den danske            nogle sporgsmal, der behandles i det  at fa et arbejde - til at kvalificere sig
             UDGIVETAF:                                                                     ^folgende.
             Projekt Unge i Midtjylland  ungdom, men til gengeld er det i Projekt UIM                                           til en eller anden (livs)stilling. Besva-
             Maj 1976                  praktisk muligt at vurdere de unges adf^srd,^                                            relsen pa de 4 sporgsmal spasnder for
                                        holdninger og livsopfattelser i forhold til de       Skoieforhold                       den enkelte lige fra at ga i 1. real, vil
             REDIGERET AF:
             Ejgil Jespersen            muligheder og vilkdr, som eksisterer i lokal-        Generelt viser det sig, at sporgsmalet  have en studentereksamen, bliver be-
                                        miljoet.                                             om, hvordan de unge klarer sig i sko-  domt »over middel« fagligt og synes
             PROJEKTLEDER:                                                                                                      »va:ldig godt« om at ga i skole - til
             Professor, dr. philos.                                                          len har en meget klar sammenhasng
             Edvard Befring              629 unge deltog i  undersegelsen, hvilket           med, hvordan de klarer sig pa andre at ga i 8. klasse, vil forlade skolen sa
                                       svarer til 94,3 ^lo af den pdgeldende skoledr-        omraderaf tilvasrelsen. Forst og frem-  hurtigt som muligt, bedommes »under
             PRO JEKTMED ARBEJDERE:                                                                                             middel« fagligt og »ikke kan for-
             Adjunkt, cand. psych.     gang. De unge udfyldte et spergeskema, hvor           mest er der sporgsmalet om klasse-  drage« at ga i skole.
             Mogens Agervold            de blev spurgt om en lang rekke forhold i de-        niveau:
             Cand. psych. Helle Albjork  res livssituation, nemlig social baggrund, for-       62 ®/o gar i 1. real               Inden for uddannelsessystemet fin-
             Stud.mag.scient. Soren  Eriksen                                                   36 ®/o  gar i 8. klasse          des der saledes en klar tendens til at
             Stud.mag. Carsten Fonsmark  eldreforhold, opdragelsespraksis, kammerat-                                            splitte de unge op i nogle, der er dyg-
             Stud.psych. Vagn Frederiksen  forhold, skoleforhold,  uddannelses-  og             2 ®/o uoplyste                  tige og veltilpassede og i stand til at
             Lektor, cand.psych.        hyervsplaner, fritidsaktiviteter og forenings-       Derudover er der tre vigtige sporgs-
             Hans Hessellund            tilknytning, religiose aktiviteter, kriminel nd-     mal, der siger noget om, hvordan de  honorere de krav, der stilles i skolen,
             Stud.psych. Ejgil Jespersen  ferd, brug af alkohol og stoffer, stress-symp-     unge klarer sig i skolen:          pa en tilfredsstillende made — og an
             Stud.psych. Lene B. Kofoed                                                                                         dre, der ikke klarer sig sa godt og er
             Sekretsr Nina Kroll        tomer, selvopfattelse, pubertetsudvikling  og          »Fra hvilken klasse eller med hvd-  utilfredse med deres situation. Her vi
             Stud.psych. Jorn Larsen    seksualitet. Desuden gav de udtryk for deres           ken eksamen regner du med, at du
             Stud.psych. Peer Moller    holdninger til skole og lererrolle, fritid, reli~      til sin tid gdr uA af skolen?    ser det sig, der er en klar sammen-
             Sorensen                   gion, kriminalitet, alkohol, stoffer og autori-      Her er svarfordelingen:            hjeng  mellem »succes«  i skolen  og
             Stud.psych. Jan Rode Petersen                                                                                      »succes« pa de fleste andre omrader -
             Cand.theol. Gunnar Wagner  ister (foreldre, skole og samfund) m.v. Sam'            1 o/o:  8. klasse (pa dispensation)  og isasr omvendt: De unge, der har
                                        tidigt besvarede klasselererne et sp0rgeskem^>          90/0:  9. klasse                fiasko og problemer i skolen, har ofte
             SPONSOR:                   som gik ud pa en vurdering af elevernes f^^S"       ^    22®/o: 10. klasse
             Statens Humanistiske       ige prestationsniveau, tilpasning og person'           45 ®/o: Realeksamen              ogsa fiasko og problemer i andre sam-
             Forskningsrad                                                                                                      menhsenge, f.eks. i fritiden.
                                        lige adferd samt elevernes evt. hjalpebehov.           19®/o: Studentereksamen  .
             Eftertryk tilladt med                                                              3 0/0: Uoplyste      0 - 1 1 ?
             kildeangivelse                                                                    »Hvad synes du om at ga i skoler«  Modenhed
                                          Dataindsamlingen forhb planmassig i                                                   Det er ikke bare skolen og skolefor
             Yderligere oplysninger:    detaljer - bl.a. takket vare en enestdende vel'      Her er svarfordelingen:            hold, der er af stor betydning. En an
             Skriv eller ring til                                                              10 ®/o: »Jeg kan vaeldig godt lide
             Projekt UIM                VI je og h]<elpsomhed fra skolevasenets sids-                 det«                      den vigtig faktor i 14-15 ars alderen
             Psykologisk Institut       Man var ogs^ meget imodekommende over for              67 ®/o: »Jeg synes godt om det«  er den fysiske og psykiske modenhed.
             Asylvej 4                   rojekt UIM pa savel Skolepsykologisk Rnd-                                              Her er der store variationer inden for
             8240 Risskov                                                                      17®/o: »Jeg synes ikke s^rlig godt  netop denne aldersgruppe: Den ene
             tlf.(06) 17 55 11, lok.137, eller  givnmg som pa de implicerede skoler. Sidst -          om det«                    ydergruppe er kommet i puberteten,
             tlf. (06) 82 69 18         men ikke mindst er der grund til at rose de             5 "/o: »Jeg kan ikke fordrage det«
                                        nnge, som var sd venlige at medvirke i under-           1 ®/o: Uoplyste                  bliver behandlet som »voksne« af de-
                                        sogelsen.
                                                                                                                                                                III
            II
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113