Page 114 - Sytten 1975-1976
P. 114

er mere kriminel end de 0vrige og har  lem de forskellige sektorer inden for    Du appellerer til vor SIF-folelse og  tionen stor  i dets politiske  spekter:
             ogsa stor erfaring med alkohol. Han  den organiserede fritid. Det kommer      og kluband. Helt asrligt, sa opfatter  Idrastten spasnder fra funktionen som
             giver udtryk for at have fritidspro-  sjerligt til udtryk, nar det gaelder med-  jeg dette som et fasnomen, der har  idealistisk-rekreativ  fritidsbeskaefti-
             blemer - endda i hojere grad end de  lemmernes sociale baggrund og skole-     overlevet sig selv. Nutidens system er  gelse til superkommerciel tilskuerun-
             foreningslose.                     praestationer.                             langt snarere, at man kommer sam-   derholdning. Den tillasgges sundheds-
                                                                                           men i en til formalet indrettet gnippe.  befordrende, opdragende og uddan-
                                                                                           Sadan er vilkdrene bare nu om dage,  nende betydning; den betegnes som
             Ungdomskorpsmedlemmer              Andre undersegelser                        og vi kan begge begraede, at det har  socialpraeventiv, og den opfattes som
             Her er der for det meste tale om en  Disse resultater er i overensstemmelse   udviklet sig sadan, men vil vi over-  en hovedhjornesten i fritidssamfundet
             pige, der ikke bor i lejlighed, men  med unders0gelser  foretaget bade i      leve, ma vi indstille os pa denne mere  samtidig med, at den opfattes som
             enten i villa eller pa landet. Hun har  Sverige og Norge - nemlig at det tra-  stromlinede facon. Den betyder, at  model for det liberalistiske samfunds
             eget vserelse og bor hos begge forael-  ditionelle foreningsliv (idraetsforenin-  vore medlemmer kommer til os, fordi  produktionsfilosofi  eller  junglelov.
             dre, der har en meget haj social sta  ger, ungdomskorps) forst  og frema^        har nogle helt bestemte behov, de  Som kulturfaktor og som erstatnings-
             tus. I skolen klarer hun sig godt: Hun  mest appellerer til skoleungdom - o*  ^Rl have daskket — og ikke fordi de vil  mekanisme for et samfunds mangel pa
             gar i 1. real og stiler mod studenter-  specielt til  de unge, der klarer sig  vaere medlem af en institution, hvor  trivsel  rummer  den  tilsyneladende
             eksamen, men er dog ikke dygtigere  bedst i uddannelsessystemet. *) Idet       der folger en hel masse med. Disse an  modsigelsen. Som opbygger af en iso-
             end de andre piger i realen. Hun er  vore data tyder pa, at problemer i fri    dre ting far de tilfredsstillet andre  leret ideverden af na:sten religios ka-
             glad for at ga i skole, og lasreren an-  tiden er snaevert forbundet med pro   steder, og foler det kun som en belast-  rakter og som leverandor af brand-
             ser hende for at vasre meget veltilpas-  blemer i  andre dele af tilvaerelsen,  ning, nar vi forsoger at lasgge disse  hard, fascinerende konkurrence i for-
             set i skolen. Hun oplever dog selv  kan vi ogsa stette den opfattelse, som     andre ting  ned over hovederne pa  S0get pa at undersoge grasnserne for
            forholdsvis ofte, at en l^rer er efter  Regeringens Ungdomsudvalg i Norge       dem — hvilket blot forer med sig, at  den menneskelige ydeevne, repraesen-
             hende, ligesom hun forholdsvis ofte  naede frem til i et studium af ungdom     de skifter klub. Dette er nemlig ogsa  terer  den tilsyneladende  paradokset
             har v^ret genstand for kammerater-  og fritid: Problemer, der registreres      karakteristisk  for  nutidens system:  i menneskelig omgangsform. Og som
             nes drillerier. Hun kunne dog ikke  i fritiden, kan aldrig loses alene ved     Nar malet er naet eller forsyundet,  redskab og propagandamiddel for al-
             finde pa at skulke fra skolen. Hun  ivjerksaettelse  af  fritidsvirksomhed.    oploses gruppen. Vi ser det jo med  lehande nationale, erhvervsmasssige og
             har ofte overvejet fremtidigt erhverv,  Problemerne ma tages op i fritidssek-  spillerne pa topplanet, som siver der-  filosofiske  synspunkter  bruges  den
             men har dog ikke bestemt sig for   toren i sammenhseng med hj^lpefor-          hen, hvor successen er: Nar den for-  som politik i politikken.
                                                                                                                                 Derfor ma et kursus i idraetspolitik
             noget endnu.                       anstaltninger pa andre omrader, f.eks.      damper, glider de da blot videre.  have til formal:
               Hun har en hoj grad af selvtillid  i skolen eller hjemmet. Isolerede fri-                                       - at bryde den isolation mod erken-
            og er udprsget udadvendt af natur,  tidsforanstaltninger kan kun dampe                                               delsesteoretisk tsenkning, som idraet-
             hgesom hun sjasldent oplever stress-  problemerne - ikke lose dem. **)         Kursus i                             ten har opbygget,
             og usikkerhedssymptomer. Hun har                                                                                  - at analysere og afdaskke dens man-
             sa godt som aldrig foretage sig noget,                                                                              getydige og modsigelsesfyldte ver-
             der kaldes kriminelt, og drikker me-                                        ^draetspolitik                          den,
                       ~ for ikke at sige aldrig —                                                                             - at beskrive de historiske, politiske,
             alkohol. I fritiden er hun meget for-                                                                               okonomiske og kulturelle forhold,
             eningsaktiv og er medlem af flere for-  ") Edvard Befring: Ungdom t            Gerlev  Idr^tshojskole  arrangerer  i  som er dens forudssetninger,
             eninger end de fleste andre. Hun ta-   bysamjunn; Oslo: Universitets-          samarbejde med IdrjetsForsk kursus i  - at skitsere konturerne for et tids-
             ger afstand fra at have fritidsproble-  forlaget, 1972                         IDBJETSPOLITIK i  tiden  25.-30.     svarende beslutningsgrundlag,
             mer. Om hendes holdninger til auto-                                            juli.  Kurset vil omhandle idra^ttens  - at videregive foruds^tningerne for
                                                                                            historiske, okonomiske, politiske og
             riteter gaelder det, at hun i stor ud-  Rune Persson & Anita Dahlgr^*^^                                             en analyse af fremtidsmuligheder.
             strxkmng godtager skolens autorite-    Ungdomens fritid och samh<^ ^           kulturelle  forhold.  Udgangspunktet  N^rmere oplysninger:
             ter og kun protesterer en lille smule  syn; Stockholm: Prisma, 1975            vil bl .a. vasre idraetsdebatten i Folke-      Gerlev Idratshojskole
             mod samfundets. Derimod kan hun                                                tinget, de olympiske lege og danske            4200 Slagelse
             godt protestere mod foraeldrene.    *) Regjeringens Ungdomsudvalg-             forskningsresultater.                          tlf. (03) 58 40 65
               M.h.t. medlemsrekruttering er der    Ungdom og fritid; Oslo: Univer            Nu er idratten unaegtelig et mange-
             altsa generelt ret store forskelle mel-                                        tydigt begreb — og dermed er varia-
                                                    sitetsforlaget, 1974
                                                                                                                                                              13
             VIII
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119