|
Helhesten
Helhesten var i folketroen et overnaturligt væsen i skikkelse af en trebenet og af og til også hovedløs hest, som boede på kirkegårde og varslede død, når den viste sig.
Helhesten var også det kunsttidsskrift, der i 1940'erne blev forum for dansk eksperimenterende kunst, hvor Asger Jorn indgik i inderkredsen sammen med bl.a. Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og Ejler Bille.
|
|
|
|
Helhesten var i folketroen et overnaturligt væsen i skikkelse af en trebenet og af og til også hovedløs hest, som boede på kirkegårde og varslede død, når den viste sig.
Helhesten var også det kunsttidsskrift, der i 1940'erne blev forum for dansk eksperimenterende kunst, hvor Asger Jorn indgik i inderkredsen sammen med bl.a. arkitekt R. Dahlmann Olsen, Egill Jacobsen, Carl-Henning Pedersen og Ejler Bille.
Den trebenede hest
Helhesten lagde også slet skjult titel til forfatteren og kunsthistorikeren Poul Vads essay 'Den trebenede hest'. Poul Vad er født og opvokset i Silkeborg, og under besættelsen havde han som ung mand sin faste gang på Silkeborg Bibliotek, når andre unge tog ud at bade. I sit essay skriver han:
"At man kunne finde revolten og oprøret på en mennesketom læsesal og dermed være midt i sin tid, var en hemmelighed, jeg ikke delte med nogen og som i det hele taget blev holdt omhyggeligt skjult for byens borgere"... "ingen akademier underviste i denne disciplin og de bevilgende myndigheder var endnu ikke blevet så kultiverede og de gammeldags borgerlige dyder så antikverede at de mente, det var noget de burde støtte af hensyn til folkesundheden. I et lille blad der hed Den trebenede hest..."
Pegasus er symbolet på den digteriske inspiration - digteren der svinger sig mod himlene på den vingede hest.
Helhest, Asger Jorn og Silkeborg, en trebenet hest og Silkeborg Bibliotek, Pegasus og litteraturen
I redaktionen for den virtuelle helhest var vi ikke i tvivl om, at den rette til at skabe et samlende symbol for det, der forhåbentlig ad åre skal blive et websted om forfattere med tilknytning til Silkeborg, ville være kunstneren Poul Pedersen, der i dag bor i Paris.
Han har stor tilknytning til byen og har haft flere kunstneriske opgaver og udstillinger. Han har som håndværker bl.a. fornyet Dubuffets gavlmaleri på Galerie Modernes bygning ud mod biblioteket, han har udstillet på Silkeborg Kunstmuseum, han har dekoreret Silkeborg Biblioteks bogbus og han er dybt indlevet i Asger Jorns tankegang.
Modifikationer var i 1960'erne en betegnelse, som Jorn brugte om en række glarmesterbilleder, som han "fornyede" ved delvis at overmale dem med nye motiver. Poul Pedersens Pegasus-helhest kan man vel også med rette kalde en modifikation. Den er udført som en sammensmeltning af en guldbrakteat, som Jorn havde gengivet i sin bog "Indfald og Udfald" og vingen fra en hest gengivet som en figur i "Babyloniske himmeltegn" i Jorns bog "Guldhorn og Lykkehjul". Til hjælp med fremstillingen af denne moderne udgave af en modifikation har Poul Pedersen haft Peter Bramsen fra Editions Atelier Clot, Bramsen & Georges i Paris.
Poul Pedersen havde skrevet et ledsagende brev til os om sit arbejde. Vi synes andre skal have glæde af at læse hans tanker om at give en hest vinger på.
Her glæder vi os til at bruge Poul Pedersens bevingede helhest som fast symbol og logo på vore Silkeborg-forfatter-sider.
Dorte Fogh, cand. mag., Silkeborg Amtsgymnasium
Agnete Bang, bibliotekar DB, Silkeborg Bibliotek
Per Hofman Hansen, webredaktør og bibliotekar DB, Silkeborg Bibliotek
|
|